Thursday 7 January 2016

SAYU!!!! Semangat adik dan abang sanggup berkongsi sehelai baju, sehelai seluar dan sebuah beg untuk ke sekolah


Nampaknya dengan bermulanya sesi baru persekolahan dan perkembangan media sosial yang semakin meluas, nampaknya semakin mudah kisah orang memerlukan atau susah yang dapat diketahui.
Terbaru kes hari ini, seorang guru bernama Shafawi Danish telah berkongsikan di laman Facebooknya kisah seorang murid yang baru datang melaporkan diri ke sekolah kerana diceritakan oleh beliau murid berkenaan terpaksa berkongsi sehelai baju, sehelai seluar dan beg dengan abangnya membuatkan salah seorang daripada mereka akan datang ke sekolah dan seorang akan ponteng.
Berikut adalah cerita beliau.
Allahuakbar.. Kisah ini bukanlah berlaku dikawasan perdalaman tetapi di bandar, adik ini baru melaporkan diri di sekolah hari ini untuk tingkatan satu.
Selepas diselidik kenapa dia lambat melaporkan diri ke sekolah rupanya dia adalah mengsa kes penceraiaan ibu bapa di mana ibunya tidak bekerja.
Dua hari lepas abang dia yang belajar di tingkatan 4 telah datang ke sekolah terlebih dahulu untuk mengetahui kelas.
Dan hari ini abangnya tidak datang ke sekolah kerana beg, baju dan seluar sekolahnya dipakai oleh si adik(berkongsi satu pakaian) di mana dia datang berseorangan untuk melaporkan diri, itupun dengan duit bantuan jirannya. menangis la pulak..
UPDATE
Lembaga Zakat Pulau Pinang telah tampil menjawab mengenai status penerima zakat daripada keluarga adik ini.
Menurut Pihak Zakat Pulau Pinang, keluarga adik ini merupakan asnaf ZPP sejak tahun 2012 lagi di mana keluarga adik ini menerima bantuan bulanan sebanyak RM400 di mana jumlah keseluruhan sehingga kini adalah RM5420.


Sumber: Siakapkeli

No comments:

Post a Comment